niedziela, 28 października 2012

Altbier - PPP czyli Pierwsze Profesjonalne Piwo

Niedziela 28/10/2012, piękny, chciałoby się powiedzieć, dzień.  Wstaję, patrzę za okno ... sprawdzam kalendarz..... hmmm coś tu nie gra... Śnieg...

Doszedłem do wniosku, że to będzie wymarzony dzień do warzenia piwa.

ALT 

bo o nim mowa to skrót ot niemieckiego ALTbier w skład tego piwa wchodzi

4,4 kg. słodu monachijskiego
woda
drożdże
chmiel niemiecki np Spalt Select

Moja wersja będzie jednak wyglądała troszkę inaczej:
  • 4,0 kg. słodu monachijskiego
  • 0,5 kg. słodu karmelowego ---> a co?
  • woda
  • drożdże
  • chmiel polski  i niemiecki (zbliża się 11 listopada, więc święto narodowe...)

Po zakupieniu 40 litrowego gara napełniłem go 15 litrami wody i podgrzałem.

NAUKA na dzisiaj :

Woda wolno się nagrzewa, ta sama woda ze słodem już szybko. Trzeba uważać.
plan piwa
1/ zacieranie na alkohol 20 min w 64 *C
2/zacieranie na treściwość 35min na 70*C

Oczywiście wszyscy znamy zasadę piwną, że albo piwo jest treściwe/ma więcej smaku albo ma więcej alkoholu - właśnie dlatego polskie piwa mają 5-6% a czeskie 4%.

Jeśli chodzi o chmiel natomiast będzie to :
- Magnum (goryczkowy) 40g gotowany 60 min
-  Iunga (goryczkowy) 12 g gotowany 60 min
- Brewers Gold 30g na 15 min


Dzisiaj w Święto Narodowe 11/11/2012, a ja rozlałem  swojego pierwszego ALTA
Fermentacja burzliwa trwała aż 14 dni.
BLG początkowe 14 w dniu 28/10/2012
BLG końcowe 6 w dniu 11/11/2012
Piwo będzie miało ok  4% alkoholu, czyli "najsłabsze " w mojej dotychczasowej produkcji. Z nieukrywaną skromnością uważam, że będzie ono najsmaczniejsze, ponieważ jego produkcja była od samego początku nastawiona na smak nie na alkohol. Na całe szczęście nie jestem browarem koncernowym mogę sobie pozwolić na odrobinę szaleństwa i robić totalne eksperymenty podczas warzenia!
Teraz czas na konkrety: uzyskałem 17 litrów piwa o dość ciekawym kolorze, myślę, że za kilka tygodni będzie pyszne.
Wzór etykiety będzie wyglądał tak :



5 komentarzy:

  1. Cześć, czy probowałeś już IPA? W piątek napełniliśmy pierwszy fermentator, korzystając z tego samego brewkita i zastanawiamy się.. Co z tego wyjdzie??!! :)
    Kasia

    OdpowiedzUsuń
  2. hmmm dla mnie IPA była pierwszym piwem,jak lubisz treściwe piwo i do tego gdzie czuć chmiel to jest to piwo dla Ciebie. Ma jedną wadę 4 tygodnie leżakowania to minimum :) . Ale muszę powiedzieć że jak na razie to jedne z lepszych piw jakie piłem (odleżanych)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uwielbiam IPA, szwagier z którym rozpoczęliśmy warzenie też, więc wybór tego brewkita nie był przypadkowy :) dzisiaj zaczął bulgotanie, więc jeszcze trochę cierpliwości i jest szansa na degustację andrzejkowo-mikołajkową :)
      Kasia

      Usuń
    2. Fermentator rozpoczął bulgotanie, nie szwagier, oczywiście :) K.

      Usuń
    3. W swoich zapasach zauważyłem "dziwne" znikanie ipy ;). To jest duuża zagadka że najszybciej ze skrzynek właśnie ona znika. W przyszłym tygodniu zamówię trochę ciekawych chmieli i uwarzę IPE już nie z brewkita tylko ze słodu.
      Co do samej IPY (brewkit)to jak skosztujesz np. po 2 tygodniach zauważysz zapewne że goryczka jest taka "dziwna" niby na początku piwo jest "mało chmielowe" a po połknięciu mocne kopnięcie goryczki. Całe szczęście po kolejnych 2 tygodniach wszystko się ładnie harmonizuje i jest pyszne, zwłaszcza jak ktoś lubi treściwe piwa nie siuśki;)

      Usuń