wtorek, 18 czerwca 2013

Kölsch z kwiatami bzu #39

Członek rodziny podsunął mi ostatnio pomysł na piwo z kwiatami czarnego bzu. Niewiele myśląc - ponieważ sezon na kwiaty właśnie trwa, zebrałam ich dość sporo i przystąpiłam do opracowywania receptury. Jak sądzę, do kwiatów bzu najlepsze byłoby piwo lekkie i jasne, niestety pilsy i lagery ze względu na brak warunków odpadają. Wybór padł na kölscha, który najbardziej zbliżony jest do lagera. Postanowiłam także użyć niemieckich chmieli - w tym na aromat saphira, który powinien podkreślić smaki kwiatowe oraz skórki ze słodkiej pomarańczy (bez albeo).
O samych kwiatach kilka słów niżej.



Kölsch z kwiatami bzu

Typ: Ze Słodów Date: 2013-06-18
Batch Size (fermenter): 21,00 l Brewer: MoLe
Boil Size: 28 l Boil Time: 60 min
End of Boil Volume 24 l
Final Bottling Volume: 21 l

Składniki
Ilość Nazwa Typ # %/IBU
4,20 kg Pilzneński (3,2 EBC) 84,0 %
0,30 kg Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC) 6,0 %
0,30 kg Pszeniczny (3,0 EBC) 6,0 %
0,20 kg Wiedeński (7,1 EBC) 4,0 %
Chmiele i dodatki:
10,00 g Magnum [14,00 %] - Gotowanie 60,0 min 16,1 IBUs
10,00 g Saphir [3,00 %] - Gotowanie 15,0 min 1,7 IBUs
1 łyżeczka mchu irlandzkiego (Gotowanie 15,0 min)
12,00 g Saphir [3,00 %] - Gotowanie 5,0 min 0,8 IBUs
2 łyżki skórki z pomarańczy (słodkiej) (Gotowanie 5,0 min)
80 baldaszków kwiatów czarnego bzu (namoczone 2 dni w 3l przegotowanej wody, zagotowane i przecedzone - użyłam samego wywaru) (Gotowanie 5,0 min)
Drożdże:
Wyeast 2565 Kölsch

Beer Profile
Est Original Gravity: 12,208 Plato Measured Original Gravity: 12 BLG
Est Final Gravity: 2,365 Plato Measured Final Gravity: 2,5  BLG
Estimated Alcohol by Vol: 5,3 % Actual Alcohol by Vol: 4,9%
Bitterness: 18,6 IBUs Calories: 411,5 kcal/l
Est Color: 6,1 EBC

Mash Profile
Mash Name: Single Infusion, Light
Body, Batch Sparge Total Grain Weight: 5,00 kg
Sparge Water: 20 l Grain Temperature: 22,2ºC
Sparge Temperature: 76ºC

Krok Zacierania
Mash In Dodaj 15lwody w 69,3ºC - 65ºC 60 min
Krok Zacierania Podgrzać 76ºC 10 min
Sparge Step: Wysładzanie partii 3 kroki (5l, 5l, 10l) 76ºC wody
z brzeczki odebrałam ok. 4 l na startery.
Wysładzanie było koszmarem... z niewiadomych mi względów, a brzeczka bardzo mętna. Dodałam mchu irlandzkiego.

Fermentacja
Ten szczep drożdży fermentuje mi wyjątkowo wolno, nierzadko po 3 tygodniach słychać jeszcze bulgotanie rurki... Myślę więc, że 2 tygodnie burzliwa, 2 tygodnie cicha.

Kilka słów o kwiatach bzu:
Kwiaty zbieramy dobrze rozwinięte, nieuschnięte i delikatnie, nie trzęsąc za mocno krzakiem, aby nie utracić aromatycznego pyłku.
Ja kwiaty zebrałam już w niedzielę (80 szt.), aby nie zwiędły mi do dzisiaj zalałam je (po obcięciu jak największej liczby "ogonków" z kwiatów) 3 l przegotowanej wody i odstawiłam do lodówki na 2 dni. Dziś wyjęłam je z lodówki i doprowadziłam do wrzenia, a następnie wyłączyłam, przestudziłam i przecedziłam. Do piwa użyłam samego wywaru.z kwiatów. Myślę jednak, że spokojnie można zagotować kwiaty z brzeczką (przez 15 min.) i pominąć proces moczenia. Nie należy jednak używać kwiatów świeżych do cichej: po pierwsze zwierają trujące związki, które rozpadają się pod wpływem temperatury, po drugie na samych kwiatach znajduje się mnóstwo dzikich drożdży.
Jeśli będziecie używać wywaru, proszę pamiętać, aby sobie wysłodzić odpowiednio mniejszą ilość, dodanie 3l wody na koniec zmniejszy nam gęstość i zwiększy ilość piwa.

Etykieta:

3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Super wpis, dzieki!!
    Bardzo na czasie - jesli o mnie chodzi - od dawna mysle, aby 'zatrudnic' czarny bez do jakiejs warki. Plus - namnozone, przemarzniete, Kolsch'owe drozdzaki juz prawie wyja z tesknoty do fermentora ;)
    Aaaa i nie zapominajmy w tym miejscu o nalewkach z czarnego bzu (wiem ,wiem, uzywa sie jagod ;)) - sa obledne!!
    Dzieki raz jeszcze za super post!

    OdpowiedzUsuń
  3. No drożdżaki zdecydowanie wyły u mnie, porzucone na 3 tygodnie w lodówce ;)
    Nalewki robi się także z kwiatów, właśnie w rodzinnej produkcji jest jedna, a kwiaty można wykorzystać jeszcze na syrop, "miód", szampan na upały, syrop na kaszel, czy je usmażyć w cieście :)

    OdpowiedzUsuń