sobota, 20 października 2012

wiśniowe szaleństwo dla żony

Niby te piwo powstało z resztek Prémiový Ležák (opis) więc osoba postronna mogła by się zastanawiać dlaczego ma nowy rozdział a nie jak inne piwa "resztkowe" tylko podpis pod głównym piwem i już na usta ciśnie się futbolowe pytanie Lechu WHY??

Ponieważ jest to jak na ten moment najtrudniejsze piwo jakie miałem przyjemność  robić tutaj już z czystym sumieniem mogę napisać WARZYĆ. Tu już nie było gotowego ekstraktu tu poza resztkami z  Prémiový Ležák (opis) potrzebowałem pierwszy raz zacierać czyli posiadam :
- ześrutowany słód tym razem monachijski 1 kg
-chmiele Sybilla
-2 litry soku wiśniowego
-3 litry wody źródlanej
-7 litrów kranówy podobno miękka ;)

opis procesu

chciałem uzyskać mocno treściwe piwo kosztem alkoholu w myśl zasady jak będę chciał się narąbać to kupie sobie wódkę albo jakiegoś koncerniaka z tabletki.

Więic proces rozpocząłem od podgrzania 4 litrów kranówy do ok 75 *C dodałem słód i powoli podgrzewałem do 72*C i zacierałem przez 1h.
W przysłowiowym międzyczasie do litrowego garnka dałem 15g łagodnego chmielu aromatycznego i lekko podgotowałem ok 1/2h co by była jakaś tam goryczka.

Proces filtracji przebiegł sprawnie wysładzanie również (metoda "na sito" zdała egzamin).
Do tak pozyskanej brzeczki już gotującej się na ostatnie 15 minut dodałem 5g chmielu już tylko dla aromatu.
Chmiel o którym piszę to Sybilla.

Brzeczka wyszła mocno chmielowa więc teraz najważniejsze szybkie chłodzenie w zlewie, filtracja i do resztek Prémiový Ležák razem ze sokiem i ekstra wodą.

Drożdże po 14 dniach postu ostro zabrały się do pracy i miło bulkają najważniejsze to zapach i aromat który jest w domu. tego nie da się opisać to trzeba poczuć.


O ile nic się nie zmieni, to będzie taka etykieta:


Dzisiaj tj. 27/10/2012 rozlałem piwo wiśniowe, do refermentacji dodałem soku wiśniowego i piwo zeszło do 1 BLG. To oznacza, że piwo będzie mieć 8% alkoholu i niech ktoś powie, że to piwo "kobiece "...
Tak się zastanawiam, że moje rzekomo " kobiece" piwa mają najwięcej % alkoholu... Czy to jakiś znak ?!

Otrzymano 10 litrów piwa wiśniowego  czyli 20 butelek 0,5 litra


Uwagi po czasie:
-klarowne piwo ale do momentu otwarcia. najprawdopodobniej za dużo soku do refermentacji, (piwo samo się wylewa z butelki)
 -lekka goryczka, raczej śladowa    
 -lekki aromat wiśniowy-  smak raczej wytrawny 
-ciekawy kolor mocno różowy 


werdykt:
5/10 może być
jak na eksperyment, wyszło całkiem dobre, natomiast następnym razem trzeba dodać ksylitolu lub inaczej przeprowadzić proces zacierania. 

ocena żony 
- za wytrawne    

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz