piątek, 16 sierpnia 2013

Róża z chilli: Wojna dwóch róż #50

Dziś bardzo okrągła warka: pięćdziesiąta. I bardzo specjalna. Na Birofilii w tym roku miałam okazję spróbować piwa od kentakiego o nazwie "Nie ma róży bez ognia", z owocami róży i papryczką chilii. Muszę powiedzieć, że było po prostu rewelacyjne i ciężko mi było się odessać od kranu. Wymogłam na kentakim obietnicę receptury, później pojawiła się ona także w wątku z najlepszymi recepturami z birofilii na piwo.org TU. Kentakiemu bardzo za przepis dziękuję i mam nadzieję, że piwo wyjdzie mi równie dobre :)

I jeszcze o samym wykonaniu: w zasadzie nie spodziewałam się, że piwo będę robić już. Wczoraj pojechaliśmy w odwiedziny i tam wypatrzyłam, że na ogrodzie znajdują się już dojrzałe owoce róży (spodziewałam się ich dopiero wrzesień/październik), po zgodzie właścicielki ogrodu, zebrałam ich sporą reklamówkę z myślą właśnie o tym piwie.
Ponieważ to warzenie wypadło bardzo spontanicznie, konieczna była modyfikacja receptury: nie dlatego, że należy ją poprawiać, ale po prostu dlatego, że nie wszystkie składniki miałam pod ręką. Zmniejszyłam nieco porcję, płatki ryżowe zastąpiłam słodem pilzneńskim, zwiększyłam ilość owoców róży (jakoś wizualnie 100g wydawało mi się mało :) ) oraz zmieniłam chmiel: cennteniala zastąpiłam chinookiem (na goryczkę) i ahtanum, którego mam bardzo dużo ;) Wreszcie zamieniłam drożdże, bo płynnych London ESB też nie mam - postanowiłam wrzucić sprawdzone Nottinghamy. Trzymajcie kciuki za piwo, bo mam nadzieję, że mimo zmian będzie tak samo dobre, jak w Żywcu.
Nazwa oryginalnego piwa bardzo mi się podoba, ale ze względu na zmiany, postanowiłam u siebie nazwać piwo inaczej.


Wojna dwóch róż
Spice, Herb, or Vegetable Beer

Type: Ze Słodów Date: 2013-08-16
Batch Size (fermenter): 25,00 l Brewer: MoLe
Boil Size: 35 1
Boil Time: 60 min
End of Boil Volume 27 l
Final Bottling Volume: 26l

Składniki
Ilość Nazwa Typ # %/IBU
4,30 kg Pilzneński (1,6 SRM) 1 76,8 %
0,90 kg Pszeniczny (1,5 SRM) 16,1 %
0,40 kg Carapils (2,0 SRM) 7,1 %
20,00 g Chinook [11,60 %] - Gotowanie 60,0 min 23,2 IBUs
20,00 g Ahtanum [3,90 %] - Gotowanie 30,0 min 6,0 IBUs
20,00 g Ahtanum [3,90 %] - Gotowanie 15,0 min 3,9 IBUs
150,00 g owoc dzikiej róży* (Gotowanie 15,0 min)
1 papryczka chilli** (Gotowanie 15,0 min)
20,00 g Ahtanum [3,90 %] - Gotowanie 5,0 min 1,6 IBUs
1 Nottingham (Danstar #-)

Beer Profile
Est Original Gravity: 11,543 Plato Measured Original Gravity: 12 BLG (po dodaniu 1,5 wody)
Est Final Gravity: 2,886 Plato Measured Final Gravity: 3 BLG
Estimated Alcohol by Vol: 4,6 % Actual Alcohol by Vol: 5,6%
Bitterness: 34,5 IBUs Calories: 411,5 kcal/l
Est Color: 2,9 SRM

Mash Profile
Mash Name: Temperature Mash, 2 Step, Medium Body
Total Grain Weight: 5,60 kg
Sparge Water: 25 l Sparge Temperature: 76,0 C

Krok Zacierania
Dodaj słody do 15 l wody w 67,7 C:
63,0 C - 20 min
74,0 C  - 40 min
Mash Out 78,0 C - 5 min
Sparge Step: Wysładzanie 25 l wody o temp 76,0 C

Fermentacja:
3 tygodnie w ok. 20-23C.

Przy rozlewie wpadłam na "genialny" pomysł: mam ekstrakt różany, dodałam go ok. 3 łyżki, aby piwo było bardziej różane: pomysł chyba nie najlepszy, bo od samego zapachu przy rozlewie mnie zemdliło nieco... Zobaczymy zresztą za kilka tygodni ;) Wniosek: jak coś jest dobre, to nie ma co tego poprawiać....

Niestety podczas rozlewu nierówno wymieszał się syrop cukrowy... Po 2 "granacie" piwo zostało otwarte i przefermentowane raz jeszcze. Z tego względu % piwa się zmienił... Pierwsze testy wśród znajomych wypadły bardzo obiecująco - wszystkim piwo smakowało.

*owoce róży obrałam tylko z szypułek i zgodnie z informacją od kentakiego, pozostawiłam w całości
** papryczka chilli została wrzucona w całości

Etykieta:



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz